Den gyldne bønne
Vår kaffe

Vi kjøper inn kaffe basert på prøver som vi får tilsendt fra produsenter og agenter som alle er spesialister på hvert sitt felt. Noen på geografiske områder, noen på sære spesialiteter og noen på for eksempel økologisk kaffe. Med 25 års erfaring vet vi hva vi leter etter og hva kundene våre vil ha. Vi betaler godt for god kvalitet og mener at det er rettferdig handel i praksis. Produsentene ønsker ikke veldedighet, de vil ganske enkelt ha en god pris og vi vil ha god kvalitet.

Vi brenner tradisjonelt, det vil si at vi holder på gode, lyse, norske tradisjoner som ivaretar og fremhever de gode kvalitetene i råvarene. Vi lager også flere typer mørk kaffe og espressokaffe som er intense og bittersøte, i tillegg har noen fruktige og mer "funky" varianter. I menyene over finner du produktene og detaljert informasjon om hver enkelt kaffesort.

All kaffen du finner her er i hele bønner, med mindre noe annet er tydelig angitt. Dersom du ønsker kaffen malt opplyser du om dette på veien til kassen.

Vi har også et stort utvalg te og andre produkter.

Du kan handle i vår nettbutikk, enten du er privatperson eller om du representerer en bedrift. For bedrifter gjelder spesielle betingelser og du må ta kontakt med oss for å registrere deg. Innlogget som bedrift vil du også se et utvalg av tilleggsprodukter som er aktuelle for bedrifter.

Rask levering over hele landet, hjem på døren, hent i butikk og dør til dør bedrift!

Høy kvalitet til konkurransedyktige priser!

INNKJØP

Den Gyldne Bønne AS samarbeider med agenter og innkjøpere med lang erfaring på hver sine områder. De bygger hele tiden relasjoner med små og litt større produsenter og har inngående kjennskap til markedet og lokale forhold.

Vi kjøper både konvensjonell og økologisk kaffe, men det viktigste for oss er alltid smaken. Om kaffen er økologisk dyrket eller har andre sertifiseringer ser vi på det som et pluss, men kvaliteten kommer alltid først!  Vi tror også på at det er riktig å betale godt for god kvalitet og kaffen vår koster litt mer fordi den kommer fra dyktige produsenter som driver under ordnede forhold.

Vi får hele tiden inn nye partier og prøver å ha et utvalg som dekker de fleste land og kaffetyper. Vi har "single origins", "single estates", vasket og uvasket kaffe, "pulped natural", "natural" og "honey processed" kaffe for å nevne noe. I 2018 begynte vi også å markedsføre kaffe av typen Robusta. Denne planten er som navnet sier mer robust og motstandsdyktig enn Arabica og har helt andre egenskaper. Vi mener at en god Robusta kan tilføre noe helt spesielt og at den egner seg særdeles godt i enkelte espressoblandinger.

KAFFEFARMENE

Vi handler det meste av kaffen gjennom agenter som representerer produsenter i alle størrelser, noen produserer 30 sekker, mens andre flere tusen per år. Vi har besøkt mange av dem og fått innsikt i deres arbeidsmetoder og lokale forhold som gjør nettopp deres kaffe spesiell. Mange steder vokser kaffen i bratt og ulendt terreng og de fleste steder høstes og sorteres kaffen for hånd. Dette er møysommelig, men det gir arbeid og inntekt til mange.

Kaffe er en av verdens viktigste handelsvarer og vi vil gjerne være med på å øke verdien på handelen. Det er riktig å betale godt for gode produkter fra dyktige produsenter/bønder som satser på utvikling og kvalitet som igjen øker både interessen og konsumet av kvalitetskaffe.

Emballasje og holdbarhet m.m.

Vår kaffe pakkes i elegante, aromatette poser med zip-lås og enveis ventil som bevarer kvaliteten og gir optimal holdbarhet. I 2023 fjernet vi aluminium og reduserte materialmengden i emballasjen. Vi gikk også fra vei til bane, noe som reduserer utslippet forbundet med transporten fra Europa til Norge med 70%

Vi brenner hver dag og mange er ikke klar over, at kaffen har godt av å hvile alt fra noen dager til et par uker etter brenning. Veldig fersk kaffe opptrer nervøst og smaken kan oppleves som litt uferdig. For fersk espresso er ustabil og kan være nesten umulig å tilberede. Dersom du har kaffe som er for fersk kan det hjelpe å la posen stå åpen slik at den får luftet seg. Deretter bør posen holdes lukket og oppbevares tørt, mørkt og kjølig.

Alle poser er påført produksjonsdato og holdbarheten er 4 måneder fra denne. Kaffen kan godt brukes etter dette, det eneste som skjer er at smaken taper seg. Mørk kaffe har kortere holdbarhet enn lys kaffe. Malt kaffe har vesentlig kortere holdbarhet enn hele bønner.

For en god kaffeopplevelse er det viktig at du holder utstyret rent, bruker kaldt, frisk vann og holder deg til en dosering på 60g per liter. Sørg også for å ha riktig malingsgrad, denne avhenger av metoden og kontakttiden.

Lengre kontakttid = grovmalt kaffe

Kort kontakttid = finmalt kaffe

For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac) og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.